تکنولوژی بلوری Blu-Ray چیست

بلوری Blu-Ray چیست ؟

از کجا می توانیم بلوری اورجینال بخریم ؟

نگاهی مختصر و مفید به تکنولوژی بلوری

اطلاعات  مختصر  از تکنولوژی ساخت بلوریblu-ray

 

ابتدا  میخواهیم  تاریخچه مختصری درباره  بلوری blu-ray بگوییم.

دیسک های بلوری blu-ray با همکاری و مشارکت چند کمپانی مهم دنیا ایجاد شد که از مهم ترین این کمپانی ها می توان به کمپانی تولید کننده تصاویر متحرک و سخت افزار کامپیوتر (computer hardware) نام برد.

جالبه که بدانید در 19 فوریه سال 2008 بیش از  450 دیسک بلوری blu-ray در آمریکا و بالای 250 تا دیگر از این دیسک ها در ژاپن منتشر و به بازار جهانی معرفی شد.

در واقع فرمت بلوری blu-ray  بعد از تکنولوژی  دیسک های DVD اختراع شد. دو کمپانی بزرگ و معروف  sony و Philips انجمن جدیدی تحت عنوان بلوری blu-ray Disc Association رو ایجاد کردن.

در ادامه این مطلب با انواع برند های بلوری ، ظرفیت های موجود در بازار ایران ، بلوری را از چه کسی بخریم ؟ تفاوت های روش رایت بلوری با دی وی دی  اشنا خواهید شد:



 
بلوری Blu-Ray چیست ؟



دیسک بلوری blu-ray به نوعی دیسک نوری یا اپتیکال می گوییم که ظرفیتی بیشتر از لوح های فشرده قبلی مثل سی دی ویا دی وی دی داشته و با تکنولوژی تابش لیزر ابی بر سطح دیسک امکان ذخیره اطلاعات تا چند برابر گنجایش DVD را دارد.  کیفیت تصویر بلوری blu-ray بسیار بالا می باشد. فیلم های  FULL HD و یا 4K ، فیلم های سه بعدی را بر روی بلوری ها رایت میکنند . دیسک های بلوری blu-ray از نظر ظاهری کاملا شبیه DVDو یا حتی CD ها هستند .اکثر بلوری های موجود در بازار پرینتیبل هستند یعنی می توانید تصویر دلخواهتان را بر روی این دیسک چاپ کنید.

 

بلوری سونی

 
انواع دیسک‌های بلوری blu-ray :



دیسک‌های blu-ray از نظر ظاهری کاملا شبیه DVD و CD هستند و از نظر گنجایش هم فعلا به سه نوع تقسیم می شوند:

دیسک‌های blu-ray یک‌لایه که حداکثر گنجایش انها ۲۵ گیگابایت است.

دیسک‌های blu-ray دولایه که حداکثر گنجایش انها ۵۰ گیگابایت است.

دیسک‌های blu-ray چهارلایه که حداکثر گنجایش انها 100 گیگابایت است.
 
ویژگی دیسک های  بلوری چیست ؟

    حفرهای  ايجاد شده توسط ليزر آبي بر سطح ديسك 0.15 ميكرون بوده و دو برابر كوچك تر از فرورفتگي هاي موجود بر روي DVD مي باشد. منظور حفره های صفر و یک باینری می باشد


    از طرفي اندازه شيارها از 0.74 در DVD  به 0.32 ميكرون و حتی کمتر كاهش يافته است.


    قطر هر لايه از 0.6 ميكرون در DVD  به 0.1 ميكرون كاهش يافته است.


    سرعت انتقال اطلاعات در ديسك هاي بلوری تا این لحظه 36 مگابايت در ثانيه مي باشد. M/S

 کیفیت خارق العاده تصاویر در دیسک های بلوری ورژن



دیسک های بلو ری بهترین کیفیت تصویر ممکن را برای تلویزیون های HDTV و UHDTV فراهم میکنند . دقت تصاویر در این دیسک ها ۷ برابر نسل قبل خود بوده و بهتر از تصویر HD کابلی و یا برنامه های ماهواره ای تصاویر را به نمایش خواهد گذاشت

دقت تصاویر بحدی بالاست که میتوان به جرات گفت جزئیات و رنگ بندی تصاویر را کاملا مشابه به تصویر اصلی نشان میدهد.

جزئیاتی مانند رنگ پوست ، مو ، طرحهای روی لباس ها ، تصاویر پس زمینه ، جزئیات چهره افراد و… را به وضوح نشان میدهد.

حتی میتوان گفت که تنها راه برای استفاده از برنامه های ۳ بعدی همین فن آوری بلوری می باشد . طیف رنگی که بلو ری پشتیبانی میکند بسیار دقیق تر و غنی تر از سری الواح فشرده قبلی می باشد و به همین جهت ممکن است بعضی تصاویر حتی بدون فن آوری ۳D ،کاملا ۳ بعدی بنظر برسند

کیفیت صدای سینمایی



قابلیت های صدای فراگیر دالبی (سوراند) خانگی که اولین بار در DVDها تجربه کردیم با Blu-ray وارد مرحله جدیدی شده است. فرمت ظرفیت بالای این دیسک ها اجازه بازسازی عمق صدای بیشتر و پشتیبانی بهتر برای بلندگوهای اضافی را می دهد. برخی از فرمت های جدید صدای فراگیر که در Blu-ray پشتیبانی می شوند، مانند Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio عملاً مشابه صدای اصلی در سالن های سینماست. پس تنها محدودیت موجود برای کیفیت صدا، سیستم سینمای خانگی یا تلویزیون خواهد بود. البته با سیستم های سینمای خانگی جدید در اندازه ها و قیمت های متنوع، ارتقا بخشیدن به تجهیزات موجود و دست یافتن به تجربه ای سینمایی تر در خانه از همیشه آسان تر شده است.

نحوه  عملکرد دیسک های بلو ری



دیسک های بلو ری همان طور که از نامشان پیداست از لیزر های آبی و dvd ها نیز از لیزر قرمز استفاده میکنند

پرتو لیزرهای آبی از قرمز بسیار باریکتر است و این باعث ایجاد دقت بیشتر و در نهایت ایجاد ظرفیتی تا چند برابر dvd ها شده

در تصویر زیر بخوبی باریکتر بودن طیف تشعشعات نوری آبی رنگ نسبت به رنگ قرمز مشخص است

اندازه موج هر نور آبی ۴۷۰ نانو متر و نورهای قرمز ۶۶۵ نانومتر میباشد.این مقدار اختلاف، بیشتر از ۵ برابر فضا دیسک ایجاد کرده که رقم قابل توجهیست

به منظور افزایش مقاومت این دیسک ها،پلاستیکی سخت تر و بسیار مقاومتر در برابر خش و خراش برای آن ها تعبیه شده

همچنین این دیسک ها روش فشرده سازی پیشرفته تری برای استفاده بهینه تر از گنجایش دیسک دارند.بطوری که بدون کاهش کیفیت ویدئوها،حجم قابل استفاده از دیسک را از ظرفیت فیزیکی آن بالاتر میبرد


سایر ویژگی های اختصاصی



در این دیسک ها برنامه های نوآورانه ای برای ایجاد تعامل بیشتر با بیننده مانند تراک های صوتی ولایه های ویدئویی با تصاویر اضافی مرتبط با برنامه اضافه شده

پخش کننده های جدید بلو ری پارا فراتر گذاشته و میتوانند با برقراری اتصال با اینترنت با کمک برنامه های کاربردی مانند LOVEFILM ویدئوها و برنامه های درخواستی آنلاین را به اجرا در آورند!

همچنین توانایی اتصال به رادیو های اینترنتی،دریافت برنامه های اخبار و وضعیت آب و هوا از منابعی خاص،آپدیت برنامه های خود و… را نیز دارا میباشند



 

نحوه اتصال پخش کننده های بلو ری به تلویزیون



این دستگاه ها  خروجی HDMI و کامپوننت دارند بسته به ورودی تلویزیون خروجی مناسب تر را استفاده کنید

بهترین و ساده ترین راه برای برقراری اتصال دستگاه به تلویزیون،استفاده از کابل  HDMI است.چون بالاترین کیفیت سیگنال را ارائه میکند

تمام دستگاه های بلو ری خروجی HDMI داشته اما تنها تلویزیون های جدیدتر دارای ورودی HDMI هستند

چناچه تلویزون شما دارای این ورودی نیست ،میتوانید از طریق ورودی کامپوننت ،که کیفیتی پایین تر دارد ویدوئو ها و یا بازی ها را اجرا کنید

اتصالات کامپوننت از ۳ کابل گرد به رنگ های آبی،قرمز و سبز در کنار هم استفاده میکنند

معمولا تلویزیون ها دارای یک یا چند ورودی کامپوننت هستند اما برخی از پخش کننده های بلو ری جدید، این خروجی را ندارند.پس در هنگام خرید به هماهنگی دستگاه پخش و تلویزیون خود توجه بفرمائید



اتصال دستگاه به اینترنت



برای برقراری ارتباط دستگاه با اینترنت ،باید بوسیله کابل آن را به خط تلفن متصل کرد.چنانچه در نزدیکی تلویزیون خود خط تلفن برای اتصال کابلی(DSL) ندارید،باید به دنبال دستگاهی با قابلیت پشتیبانی از WI-FI باشید

بطور خلاصه باید گفت Blu-Ray نسل بعدی DVD هاست و از امکانات تلویزیون های HDTV و اینترنت برای ارائه صدا و تصویر با کیفیت عالی، برنامه های بهتر، قابلیت های بیشتر و آسایش بیشتر بهره می گیرد.



 در تصوير شماره 1 تفاوت شيارهاي ايجاد شده توسط ليزر آبي بروي ديسك هاي BLU-RAY در مقايسه با ليزر قرمز مشخص شده است.

تفاوت رایت بلوری با دی وی دی

                                                                       تفاوت اشعه بین CD و DVD و BD



تصوير شماره  2 تفاوت بين شيارهاي ايجاد شده توسط ليزر آبي در HD-DVD در مقايسه با ديسك هاي DVD  را نشان مي دهد.

تفاوت لیزر دی وی دی و اچ دی DVD


بلوری blu-ray های موجود در بازار



blu-ray های موجود در بازار به 3 دسته تقسیم می شوند :

blu-ray -1 نقره ای (مثل دیسک های اورجینال PS3  و فیلم های اورجینال).

blu-ray -2 خام که به نسبت ظرفیت انواع گوناگونی دارند 25 گیگ ، 50 گیگ ، 100 گیگ .

blu-ray -3  چند بار رایت  rewritable که دو نوع 25 گیگ و 50 گیگ دارد. blu-ray چند بار رایت اسمش RE  است و مشابه RW  در CD/DVD هست.


حجم دیسک های بلوری Blu-ray



به وسیله فرمت    Blu-ray می توانیم بر روی یک دیسک یک لبه اطلاعاتی با حجم 23.3 , 25 , 27 گیگابایت یعنی چیزی در حدود 4 ساعت فیلم با فرمت (High-definition) HD و 13 ساعت فیلم با فرمت (Standard-definition) SD را ذخیره کنیم.

همچنین یه دیسک 2 لبه blu-ray می تواند حجمی برابر با 46.6 ، 50 ، 54 گیگابایت را در خود جای بدهد که این مقدار حافظه تقریباً برابر 8 ساعت فیلم HDTV است.


اما جالب اینجاست که مهندسین همچنان در حال توسعه این دیسک ها هستن.blu-ray  چهار لایه و ۱۰۰ گیگابایت فضا، شش لایه و ۲۰۰ گیگا بایت فضا، دیسک هایی هستند که کار بر روی آن ها شروع شده و در حال پیشرفت است. توسعه لایه ها حتی تا ۱۰ لایه با ۲۵۰ گیگ نیز مطرح شده، اما مشکل تولید آن، پایین بودن تکنولوژی پلیرهای امروزی عنوان شده.


کمپانی های حامی بلوری Blu-ray



شرکت های بزرگی همچون Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi,  Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK , Thomson  و استودیو های فیلم سازی Universal , MGM , Fox و Walt Disny آمادگی خودشون رو برای پشتیبانی از فرمت  blu-ray اعلام کردن.


پلیرهای بلوری blu-ray



پلیرهایی که توان پخش دیسک های blu-ray   رو داشته باشند BLU-RAY PLAYER   یا BLU-RAY Home Theatre نامیده می شوند . استارت فروش اولين سري از پلیرهاي BLU-RAY و HD-DVD در ژوئن 2006 در آمريكاي شمالي کلید خورد و قيمتي در حدود 1000 دلار داشت.

یک پلیر برای پخش blu-ray  نیاز به پشتیبانی از کدک هایی مانند MPEG-۲, H.۲۶۴/AVC, SMPTE VC-۱ دارد. برای پخش صوت، پلیر باید از تکنولوژی Dolby Digital AC-۳, DTS, linear PCM  پشتیبانی کند.

با گذشت زمان پلیرهای جدیدتر Blu-ray هم قابلیت دسترسی به اینترنت را پیدا کردن. لازم به ذکر است پلیرهای اولیه بلوری blu-ray ، قابلیت پخش DVD را داشتن اما CD بر روی آنها اجرا نمی شد. اما بعدها تمام گرداننده های دیسک و پلیرهایBlu-ra y  قابلیت پخش DVD و یا CD رو پیدا کردن.


تفاوت بلوری blu-ray با دیگر دیسک ها در استفاده از نوع اشعه



و اما یکی از مهم ترین ویژگی بلوری blu-ray که باعث شده این دیسک ها نسبت به دیگر دیسک ها متمایز شود این است که برای رایت کردن یه دیسک DVD یا CD از نور مادون قرمز استفاده می شه که طول موجی در حدود 650 nm (نانومتر( رو داره اما در دیسک های بلوری blu-ray از نور فرا بنفش یا بهتره بگیم آبی استفاده میشه که طول موجی معادل 406 nm رو داره.

همان طور که میدانید نوری که برای دیسک بلوری blu-ray استفاده میشود طول موج کمتری دارد و همین مسئله باعث می شه که تا علاوه بر کیفیت و دقت بالاتر در مرحله رایت دیسک، حجم دیسک ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه. به طوری که یه دیسک DVD یک لایه ۴٫۷ گیگابایت و دو لایه ۸٫۵ گیگابایت اطلاعات ذخیره می کنه، در حالی که دیسک های جدیدBlu-ray  یک لایه ۲۵ گیگابایتی و دولایه آن ۵۰ گیگابایت توانایی ذخیره اطلاعات را دارن.

در تصوير شماره یک ( بالا )  تفاوت شيارهاي ايجاد شده توسط ليزر آبي بروي ديسك هاي BLU-RAY در مقايسه با ليزر قرمز مشخص شده است.



تصوير بعدی تفاوت بين شيارهاي ايجاد شده توسط ليزر آبي در HD-DVD در مقايسه با ديسك هاي DVD  را نشان مي دهد.


روکش بلوری blu-ray



در دیسک های بلوری blu-ray لایه ای که در آن اطلاعات ذخیره میشود به سطح دیسک نزدیکتر است به همین دلیل این نوع دیسک‌ها اوایل نسبت به دیسک‌ های DVD به خراش، آسیب پذیرتر و حساس تر بودن. مهندسین دیسک های بلوری blu-ray یه قاب پلاستیکی مانند، برای حفاظت از دیسک طراحی کردن اما خوشبختانه با پیشرفت دانش پلیمر، هم اکنون دیگه نیازی به وجود این قاب هم نیست. در ضمن نام این تکنولوژی هم Hard-coating Technology است.


تفاوت بلوری blu-ray با DVD و CD



همانطور که عرض کردم مهم ترین تفاوت بین این نوع دیسک ها اینه که  DVD و CD با اشعه قرمز (فروسرخ) کار می کنه اما blu-ray با اشعه آبی (فرابنفش) کار می کنه.

یکی دیگر از این تفاوت ها این است که دیسک های Blu-ray برای اینکه دوام بالاتری داشته باشه از پلاستیکی سخت تر و بسیار مقاوم تر در برابر خط و خراش ساخته شده است.

یکی دیگر از تفاوت های این نوع دیسک ها که قبلا هم اشاره کردیم فشرده سازی پیشرفته تر ویدیویی، اطلاعات ذخیره شده روی دیسک های Blu-ray از جدیدترین تکنولوژی فشرده سازی ویدیویی بهره می گیره تا حجم بیشتری از اطلاعات را در فضای مشابه و یکسان، بدون نویز یا اشکالات ویدیویی تصویر جای دهد.



سایزهای استاندارد BD-Rip ها عبارتند از:



۷۲۰p : 1280×۷۲۰
۱۰۸۰p: 1920×۱۰۸۰

در حالیکه ابعاد استاندارد DVD عبارتند از:



۴۸۰p: 720×۴۸۰
۵۷۶p: 720×۵۷۶


کیفیت تصویر Blu-ray



یکی از مهم ترین ویژگی های مهم بلوری blu-ray کیفیت تصویر بالای اونه . کیفیت تصویر بلوری blu-ray حتی در برابر تصویر HD کابلی و یا برنامه های ماهواره ای هم بهتره. علاوه بر این رنگ تصاویر دیسک های Blu-ray بسیار دقیق تره و جالبه که بدونید دقت تصویر دیسک های بلوری blu-ray تقریبا    7 برابر یک DVD است.


کیفیت صدای Blu-ray



قابلیت های صدای فراگیر (سوراند) خانگی که اولین بار در DVDها تجربه کردیم با Blu-ray وارد مرحله جدیدی می شه. با توجه به ظرفیت بالای این دیسک ها اجازه بازسازی عمق صدای بیشتر و پشتیبانی بهتر برای speaker های اضافی هم فراهم می شه. برخی از فرمت های جدید صدای فراگیر که در Blu-ray  پشتیبانی می شن، مانند Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio عملا مشابه صدای اصلی در سالن های سینماست. پس تنها محدودیت موجود برای کیفیت صدا، سیستم سینمای خانگی یا تلویزیون خواهد بود.





تجهیزات مورد نیاز برای بلوری Blu-ray



ديسك هاي BLU-RAY و HD-DVD بر خلاف DVD ها كه بروي نمايشگرهاي متداول با رزولوشن 720 در 480 خط افقي و عمودي تصاويري با كيفيت و تفكيك رنگ بالا را به نمايش مي گذارن نياز به نمايشگرهاي HD با رزولوشن 1080 در ۱۹۲۰ خط افقي و عمودي دارد.

مشكلي كه چند سال پيش فرمت صوتي S.A.C.D. ((Super audio cd كه توسط سوني و فيليپس ابداع شده بود و با آن روبرو شدن این بود که ديسك هاي S.A.C.D. كيفيت صداي بسيار بالاتر از CD ها دارن اما براي دست يابي به اين كيفيت نياز به تجهيزاتي شامل آمپلي فايرهاي ديجيتال و Speaker هایی با توان اجراي فركانس هاي صوتي وراي 50 تا 70 كيلوهرتز است.

کد گذاری ناحیه ای دیسک های بلوری Blu-ray




بعضی از دیسک های  Blu-ray ممکن است رمزگذاری شوند. همانند اصول رمزگذاری ناحیه ای برای DVD، بسته به منطقه ای که Blu-ray در آن پخش می شود، رمزگذاری شده و فقط در ناحیه مشخص شده قابل اجرا هستن. هدف از این اقدام، رعایت حقوق شرکت های فیلم سازی برای قیمت گذاری و نوع محتواست. بعضی از دیسکها نیز بدون کد تولید می شوند و در همه جا قابل اجرا خواهند بود.
در سال 2008 دو سوم Blu-ray های تولید شده بدون محدودیت منطقه ای بودن.

 

رقابت بین بلوری Blu-ray با HD-DVD



تا چند سال پیش رقابت تنگاتنگی بین Blu-ray و HD-DVD بود که در نهایت در سال 2008 میلادی فرمت HD-DVD بازنده این رقابت نام گرفت. توشیبا که یکی از مهم ترین حامیان  HD-DVD بود اعلام کرد که دیگه از این نوع دیسک ها حمایت نخواهد کرد و از فروش این دیسک ها خودداری کرد. البته توشیبا سر همین کارش صدها میلیون دلار خسارت دید. با توجه به اقدام توشیباٰ، دیگر کمپانی های اندکی هم که از HD-DVD حمایت می کردن به سمت جبهه مخالف یعنیblu  ray  رفتن. یکی از مهم ترین دلایلی که بلوری blu-ray یکه تاز این رقابت شد، حمایت بزرگترین شرکت‌های فیلم سازی از این فرمت بود.

Mini blu-ray  




Mini blu-ray  با ابعاد ۸ سانتیمتری قابلیت ذخیره ۷.۵ گیگابایت فضا بر روی خود را دارن و مشابه Mini DVD است. مهم ترین ویژگی Mini blu-ray  قابلیت پاک کردن و دوباره نوشتن rewritable)) بر روی این دیسک هاست.

Java وblu-ray



نرم افزار جاوا نیز در توسعهblu-ray  نقش دارد. نا گفته نماند که نسخه blu-ray  جاوا به نام BD-J ، در افزودن منوها و امکانات بیشتر در بخش هایی مانند زیرنویسها، در این تولید مشارکت داشته است.
بلوری blu-ray در PS3 و XBOX 360

شاید یکی از سوال هایی که به ذهنتون برسه امکان پخش این نوع دیسک ها بر روی کنسول ها ازجمله  PS3 و XBOX 360 است که باید گفت دیسک های blu-ray در PS3 قابل اجرا هستند اما در XBOX 360 این امکان وجود ندارد. البته هنوز مشخص نیست که نسل های بعدی Xbox به این امکانات مجهز می شن یا نه؟


بلوری blu-ray و 3D


و اما مهم ترین بخش این پست که شاید تا الان منتظرش بودین. من که در همه جا شنیدم اگه می خوای فیلم 3 بعدی ببینی باید پلیرهای با پشتیبانی از فرمت بلوری blu-ray هم داشته باشی. راستی فیلم های 3 بعدی که میبنیم از چه فرمتی پشتیبانی می شن؟ در جواب باید بگم که تنها راه برای دیدن فیلم های 3 بعدی داشتن پلیرهایی که از فرمت بلوری blu-ray پشتیبانی میکنن هست.

 

برای خرید دیسک های خام بلوری می توانید از تیم مشاوران کینگ پارس کمک بگیرید .ضمنا فروشگاه کینگ پارس ارائه کننده کابل و اتصالات با بالاترین کیفیت و گارانتی می باشد.

تلفن های فروشگاه کینگ پارس :

88227866

88227841

88899275

88938077

Leave your comment