تبدیل MHL چیست و چه کاربردی دارد

آشنایی با کابل MHL و تبدیل MHL

کابل MHL چیست ؟

MHL به معنای اتصال موبایل و یا تبلت به نمایشگر و یا ویدیو پرژکتور با کیفیت بالا هست و مخفف عبارت mobile high definition link می باشد. این استاندارد توسط کنسرسیوم HML شامل برخی کشور های معتبر تکنولوژی مثل سامسونگ،سونی،نوکیا،توشیبا و silicon image  طراحی شده و ورژن های 1،2،3 دارد. سر دیگر کابل MHL کانکتور HDMI می باشد.

ام اچ ال چیست

 با  MHL  می‌توان تصویر گوشی موبایل و تبلت را در ابعاد بزرگتر روی تلویزیون HD نمایش داد. همچنین  ام اچ ال می‌تواند اسمارت فون را به یک سینمای خانواده تبدیل کرده و صدا و تصویر را با کیفیت بالا به HD TV منتقل کرد. اگر اهل بازی‌های موبایل هستید، می‌توانید با ام اچ ال تجربه‌ی جالب و جدیدی از بازی در ابعادی بزرگتر داشته باشید.

از این کابل برای اتصال گوشی یا تبلت به تلوزیون استفاده می کنند . یک سر ان که HDMI هست به تلوزون وصل می شود وسر دیگر ان که USB هست به تبلت یا موبایل.

انواع کابل MHL

به طور کلی دو مدل کابل MHL داریم:
۱- اکتیو (Active):برای کارکردن به برق نیاز دارد. در شکل زیر نمونه‎ای از رابط یا آداپتور کابل MHL

Active_MHL

 

بهترین و برترین کیفیت برای MHL اکتیو بافو می باشد و شما میتوانید ان را ار فروشگاه اینترنتی کینگ پارس تهیه نمایید.

۲- پسیو (Passive) : جهت کار به برق نیاز ندارد. در حال حاضر عمده مبدل های ام اچ ال در بازار از این نوع می باشند و  به آداپتور جانبی نیازی نداشته و هم‌چنین باعث شارژ گوشی همراه نیز می‌شوند.

تبدیل mhl پسیو

 

نکته اینکه ایا همه گوشی های هوشمند و یا تبلت ها MHL را پشتیبانی میکنند یا خیر؟

برای جواب دادن به این سوال کافیست شما به سایت :

www.gsmarena.com

سری بزنید و در قسمت جستجو یا Serch نام گوشی و یا تبلت خود را وارد نمایید ، پس از این کار مشخصات گوشی یا تبلت شما نمایان می شود.

حالا کافیست در قسمت COMMS (که به رنگ قرمز نوشته شده) و زیر مجموعه USB به دنبال عبارت : USB On-The-Go بگردید ، چنانچه شما این عبارت را رویت نمایید به این معنی است که موبایل و یا تبلت شما MHL را پشتیبانی میکند.

در مرحله بعد بایستی شما نوع پورت میکرو یو اس بی اسمارت فون و یا تبلت خود را مشخص نمایید :

اینکه MHL 5 پین و یا MHL 11 پین نیاز دارید و یا اسلیم پورت

این اطلاعات در کاتالوگ دستگاه شما نوشته شده و یا میتوانید در اینترنت جستجو نمایید.

mhl in Car

ویژگی های پورت MHL :

    رزولیشن تصویر HD (در نسخه V3.0 پشتیبانی تا 4K UHD)
    کیفیت بالای صدا با صدای ساروند 7.1 دالبی (Dolby-DTS)
    قابلیت کنترل موبایل با ریموت تلویزیون
    کارکرد ساده و بدون کندی
    شارژ همزمان دستگاه (نظیر موبایل و تبلت)
    پشتیبانی از نمایش چند تصویر همزمان
    پشتیبانی از HDCP – High-bandwidth Digital Content Protection

در جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های مهم و اصلی ام اچ ال را مشاهده و ورژن‌های 1 و 2 و 3 را با سوپر MHL مقایسه کنید.

جدول تفاوت نسل های MHL

تاریخچه:

در سال 2011 برای اولین بار رابط  MHL  به بازار معرفی شد. MHL در حقیقت اقتباسی از  HDMI است که در حالت کلی برای دستگاه هایی مثل گوشی های هوشمند و تبلت ها کاربرد دارد. در نتیجه از کابل MHL  می توان برای تبدیل Micro USB    موبایل و تبلت به HDMI  استفاده کرد.باید توجه کرد که هرچند به پورت HDMI شباهت دارد اما یک پورت HDMI   محسوب نمی شود.

 کنسرسیوم توسعه‌ MHL نسخه‌ی جدیدی از این درگاه را با نام SuperMHL معرفی کرده که از پهنای باند به مراتب بالاتری پشتیبانی می‌کند تا از طریق آن بتوان ویدیو 8K را با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه منتقل کرد. این درگاه همچنین از طیف وسیع‌تری از رنگ (تا ۴۸ بیت) پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب امکان انتقال تصاویر طبیعی‌تر از طریق این درگاه میسر می‌شود.

در نسخه‌ی جدیدِ MHL، امکان اتصال چند ابزار به یکدیگر نیز وجود دارد. مثلا می‌توان رسیور، تلویزیون و بلو-ری را به یکدیگر متصل کرده و از طریق یک ریموت، همه این دستگاه‌ها را کنترل کرد.

در SuperMHL و یا USB 3.1 و یا USB type C امکان شارژ ابزارهایی که تا ۴۰ وات انرژی نیاز دارند نیز وجود دارد. بنابراین علاوه بر تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها نیز از طریق SuperMHL شارژ خواهند شد. تصور کنید که تبلت خود را به لپ‌تاپ یا تلویزیون متصل کرده‌اید تا تصویر مورد نظر را روی صفحه‌ی بزرگ‌تری پخش کنید در زمان پخش تصویر، تبلت نیز شارژ می‌شود.

درگاه جدید SuperMHL همچون نسخه‌ی جدید USB ( یو اس بی نوع سی) دوطرفه است و فرقی نمی‌کند که از چه جهتی در درگاه فرو می‌رود. این درگاه از انواع مختلف فرمت‌های صوتی از جمله Dolby Atoms و DTS-UHD پشتیبانی می‌کند.

توانایی‌ها و کارایی کابل اتصال MHL

دستگاه رابط و مبدل MHL توانایی ها و کاربردهای گوناگونی دارد. نمایش تصویر و عکس و .. تنها یکی از کاربردهای آن است. در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم. از کابل تبدیل MHL برای متصل کردن گوشی موبایل و تبلت به ویدئو پرژکتور (در کلاس درس) تلویزیون LCD&LED با بهره گیری از درگاه HDMI . کابل MHL ویژه‌ی تبديل کردن درگاه Micro USB موبايل و تبلت به HDMI است.

برخی قابلیت های پورت MHL :

نمایش تصاویر و فیلم روی تلویزیون و یا ویدیوپرژکتور با استفاده از تبدیل MHL

با این مبدل می توان تصاویر، فیلم و.. موجود روی حافظه‌ موبایل یا تبلت را با کیفیت بالا روی صفحه تلویزیون و یا ویدیو پرژکتور به نمایش درآورد. با رابط MHL امکان اتصال گوشی به درگاه ورودی HDMI تلویزیون شما ایجاد شده و پس از متصل نمودن گوشی موبایل به تلویزیون می توانید به سادگی فیم‌ها و تصاویر موجود روی گوشی خود را بر روی نمایشگر مشاهده نمایید.

اجرای بازی‌های گوشی موبایل روی تلویزیون توسط MHL

با استفاده از تبدیل MHL می‌توانید بازی‌های موجود روی گوشی موبایل و یا تبلت را بر روی تلویزیون انجام دهید.

شما می توانید با یک مبدل MHL گوشی خود را به ورودی اچ دی ام آی تلویزیون LCD یا LED یا پلاسما متصل نموده و تصاویر بازی را روی تلویزیون دریافت کنید و سپس اقدام به انجام بازی با هیجان بیشتر روی تلویزیون نمایید.

اتصال کیبورد و موس با استفاده از MHL

همچنین با این دستگاه می‌توان گوشی موبایل را با سینک کردن صفحه‌کلید یا موس بلوتوثی به وسیله‌ی گوشی موبایل با تبلت، آن را به کامپیوتر تبدیل کرد.

پخش موسیقی روی تلویزیون با مبدل MHL

با این دستگاه می‌توان موسیقی گوشی را با بلندگوها و اسپیکرهای تلویزیون پخش نمود و دستگاه تلوزیون را به یک اسپیکر قوی تبدیل کرد. اتصال گوشی موبایل به وسیله ی تبدیل MHL داده‌ها را به صورت دیجیتال و با کیفیت بالا HDMI منقل می‌کند. در نتیجه می توانید به موسیقی های موجود روی گوشی خود به وسیله ی بلندگو ها و اسپیکرهای تلویزیون و ... گوش فرا دهید.

برای به‌کارگیری این تبدیل برای همگی گوشی‌هایی که دارای پشتیبانی از MHL هستند (سونی، سامسونگ، اچ تی سی، ال‌جی LG و...) باید از تبدیل 5 پین به 11 پین بهره ببرید. لطفا پیش از خرید حتما با جستجو در گوگل (همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد) از پشتیبانی کردن MHL گوشی خود اطمینان حاصل فرمایید.

آیا همه‌ی تلویزیون‌ها امکان MHL دارند؟

معمولا همگی تلویزیون‌های جدید دارای این امکان هستند اما اگر تلویزیون شما MHL را نداشت، در صورتی دارا بودن ورودی HDMI می‌توانید با خرید یک فیش مبدل Micro USB به HDMI از این امکان بهره ببرید.


                                                                                                                                                                  

                                        

 

 

Leave your comment